вівторок, 28 лютого 2017 р.

План роботи та матеріали засідання "Школи конкурентноспроможного молодого спеціаліста психологічної служби"


План  роботи
Засідання І в он-лайн режимі
Дата: 28.02.2017р.
Тема: Забезпечення  психологічного  супроводу  учасників  навчально-виховного процесу під  час підготовки  до  ДПА,  ЗНО
Мета: ознайомити практичних  психологів та  соціальних педагогів із специфікою організації належного психологічного  супроводу  учасників  навчально-виховного  процесу під  час підготовки  до  ДПА,  ЗНО: профілактика стресів,  психологічна підготовку до процедури тестування, забезпечення оптимальної реалізації їх психічних можливостей та проявлення у максимальній ступені отриманих знань, умінь та навичок під час ДПА,  ЗНО. 

Модуль І. Презентаційний
1. Вітання  учасників семінару.
2. Реєстрація.
 Модуль ІІ.  Теоретичний.
1. Психологічний супровід ЗНО та ДПА. Правильна організація вивчення навчального матеріалу  є чинником успішності.
Шнайдер  Світлана  Вікторівна, методист КНМУ
«Березнівський районний методичний кабінет»
2. Напрямки роботи  практичного психолога і соціального педагога школи під  час підготовки  до  ДПА,  ЗНО школярів.
  Алгаєва Марія  Вікторівна, практичний психолог
Богушівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
3. Забезпечення психологічного супроводу учнів під  час підготовки  до  ДПА,  ЗНО.
                                               Карповець Оксана Федорівна,
                                        практичний психолог Березнівської ЗОШ І-ІІІ  ступенів №2
Модуль ІІІ. Практичний.
1.  Психологічна  діагностика  професійних намірів  учнів (методики)
                                                         Радько Руслана  Анатоліївна,
                                                     практичний психолог Городищенської ЗОШ І-ІІІ ст.
2. Формування  стресостійкості  та психологічне  відновлення старшокласників під  час зовнішнього незалежного оцінювання
Рудковська Валентина Вікторівна
практичний психолог  Малинської ЗОШ І – ІІІ ст..
3. Тренінг. Як подолати синдром невпевненості  та  оволодіння  навичками саморегуляції.
Шевчук Віталій Ростиславович
практичний психолог Березнівської гімназії
 Модуль ІV. Рефлексійний.
1. Аукціон думок: обмін  досвідом  та  обговорення  актуальності  психологічного  супроводу  учасників  навчально-виховного процесу під  час підготовки  до  ДПА,  ЗНО.
практичні  психологи,  соціальні  педагоги
2. Методичний постскриптум. Підведення підсумків семінару. Вироблення рекомендацій.                
 Шнайдер Світлана  Вікторівна, методист КНМУ
 «Березнівський районний методичний кабінет»; 
учасники семінару.      
Рекомендована література з теми: матеріали  Інтернет  ресурсів:
3. http://psyslujba.ucoz.ua
4. Маргуляк І. Тренінг особистісного зростання/Психолог .-2008.-№17.-С.18.
5. Практичному психологу навчального закладу: організація роботи, документація/за ред.. В. Г. Панка; упоряд.: Н. В. Лунченко, Т. Ш. Червона.-К.: Шк. Світ, 2009.-128 с.
  Матеріали засідання «Школи становлення конкурентноспроможного 
молодого спеціаліста  психологічної  служби»
1. Психологічний супровід ЗНО та ДПА. Правильна організація вивчення навчального матеріалу  є чинником успішності.
Шнайдер  Світлана  Вікторівна, методист КНМУ
«Березнівський районний методичний кабінет»
Успішна особистість –  та,  яка змогла самореалізуватися в професійній діяльності. Для того, щоб бути професіоналом у своїй справі, не завадить мати відповідну освіту. Сьогодні єдиний можливий шлях вступу до вищого навчального закладу пролягає через складання зовнішнього незалежного тестування, тому воно має таке велике значення для випускників. Це порівняно нове явище для нашого суспільства. А щоб засвоїти щось нове, треба докласти зусиль. І результат буде залежати не тільки від того, скільки людина витратить енергії на його досягнення, але й від того, наскільки вона психологічно готова до цих випробувань, та наскільки інші допомагають та підтримують її у досягненні поставленої мети.
Усім добре відомий той факт, що на результативність розумової діяльності значною мірою впливає емоційний стан, у якому перебуває людина. Як відомо, негативні емоції виникають у ситуаціях дефіциту інформації про майбутню ситуацію. Відомо, що стійкість до стресових факторів будь-якої складності можна забезпечити:
     - системою її емоційних тренувань;
     - ретельним навчанням, тобто детальним інформуванням про ситуації, програванням можливих складних варіантів.
Оскільки оцінка знань учнів за допомогою тестування не є повсякденним явищем в їхньому житті, тому складання досі невідомого ЗНО уявляється як щось страшне і в той же час невідворотне. Для того, щоб знизити тривогу учнів з приводу самої процедури ЗНО, необхідно дати їм можливість  ознайомитися  з нею на власному досвіді.
Хочеться відмітити як позитивне те, що впродовж останніх кількох років запроваджена процедура пробного зовнішнього незалежного тестування. Такий досвід має на меті допомогти учням ознайомитися з організаційними умовами проведення тестування, а також з'ясувати рівень своїх навчальних досягнень,  як наслідок, уникнути  зайвого хвилювання та зосередитися саме на виконанні тестових завдань. Тим випускникам, що не мали такої нагоди, бажано спробувати ознайомитися з умовами проходження тестування самостійно або звернутися до вчителів.
Під час підготовки до ЗНО учням краще зосередитися на вивченні та  повторенні навчального матеріалу. Для того, щоб ця діяльність була плідною, бажано правильно організовувати  свій час та планувати роботу. Працювати краще «на свіжу голову», чітко визначаючи обсяг і зміст роботи. Доцільно структурувати матеріал за допомогою планів, схем, причому робити це в письмовому вигляді. При засвоєнні нової інформації  важливо  розуміти її, а не  запам’ятовувати механічно. Не рекомендується вивчати новий матеріал безпосередньо перед іспитом, оскільки це може призвести до забування раніше засвоєного. Краще за два тижні до іспиту займатися повторенням та закріпленням пройденого матеріалу. Відповіді на найбільш складні питання  бажано розгорнуто розказати комусь.
Обов’язково потрібно чергувати роботу  й відпочинок. За два-три дні до екзамену слід відпочити. Інакше може виникнути перевтомлення, яке зведе всі зусилля нанівець. 
Готуючись до тестування, старшокласникам важливо відчувати допомогу з боку дорослих. Це може бути як підтримка інформаційного характеру стосовно питань  проходження процедури ЗНО  або  опрацювання навчального матеріалу, так і психологічна настанова, переконання в тому, що за умови серйозної підготовки й виявлення ґрунтовних знань випускник може сподіватися на гарні результати.  Така допомога має надаватися учням не лише батьками, а й педагогами, практичними психологами. Під особливою увагою дорослих повинні залишатися тривожні, невпевнені в собі випускники. Бажано, щоб такі діти не отримували на свою адресу негативних оцінок, не піддавались критиці. Краще підбадьорювати їх, вселяти впевненість у власних силах.
Тому найоптимальнішим варіантом підготовки до складання іспитів та проходження тестового періоду є такий:
1.      Раціональне харчування (мед, горіхи, молочні продукти, риба, м’ясо, овочі та фрукти) забезпечать баланс необхідних інгредієнтів та відновить енергетичні витрати.
2.      Нормальний здоровий сон та відпочинок зменшать навантаження на нервову систему.
3.      Не варто в цей період відмовлятися від занять спортом чи улюбленої справи – це буде своєрідний відпочинок.
4.      Слід пам’ятати про біоритмологічні особливості: «сова» - неефективно працює о 6-8 годині ранку, а «жайворонок» навряд чи буде працездатним до 2-3 години ночі. В усіх людей рівень біологічної активності знижений із 17.00 до 18.00 години.
Є й деякі психологічні особливості, які слід ураховувати при вивченні матеріалу.
1.      «Ефект краю». Найкраще запам’ятовується інформація, вкладена на початку й наприкінці тексту. Тому під час запам’ятовування слід напружувати свої пізнавальні здібності саме при вивченні середини.
2.      Повторювати матеріал теж слід вдумливо, 20-30% її втрачається впродовж перших 10 годин. Щоб цього не сталося, слід працювати з текстом так: спочатку прочитати його, потім повторити вдруге, через 20 хвилин – утретє, а через 8-10 годин – учетверте, і ще раз – через добу.
3.      Наявність власної стратегії та пошуку відбору інформації, свого інтелектуального стилю полегшує вивчення. Так, знаючи особливості своєї пам’яті, можна вивчати матеріал зорово, можна проговорювати його вголос, або переказувати комусь, а іноді допомагає потрібна річ – шпаргалка.
4.      Аутогенне тренування та власні формули заспокоєння налаштують учнів на впевнений лад та оптимізм.
5.      Підтримка батьків – один із чинників успіху.
Емоційний батьківський захист – велика підтримка перед іспитом. Водночас справжня  підтримка повинна ґрунтуватися на підкресленні здібностей та  позитивних сторін дитини. Підтримувати свою дитину – значить вірити в неї. Підтримка заснована на вірі в природжену здатність особи долати життєві труднощі при підтримці тих, кого вона вважає значущими для себе. Дорослі мають нагоду продемонструвати дитині своє задоволення від її досягнень або зусиль. Інший шлях – навчити підлітка справлятися з різними завданнями, створивши у нього установку: «Ти можеш це зробити!».
Щоб продемонструвати свою  віру в дитину, батьки повинні мати мужність і бажання зробити наступне:
·         забути про минулі невдачі своєї дитини;
·         допомогти дитині знайти впевненість у тому, що він/вона справляться із тим чи іншим завданням;
·         пам'ятати про минулі успіхи і повертатися до них, а не до помилок.
Існують слова, які особливо підтримують дітей, наприклад: «Знаючи тебе, я упевнений, що ти все зробиш добре», «Ти знаєш це дуже добре» тощо. Підтримувати можна також за допомогою дотиків, сумісних дій, тощо..
Психологам навчальних закладів слід спланувати та провести роботу з учнями щодо оволодіння останніми навичками саморегуляції в стресових ситуаціях, удосконалення навичок самоорганізації (уміння планувати діяльність, розподіляти робочий час, здійснювати аналіз та контроль за результатами діяльності). У разі необхідності можна залучити учнів до участі в корекційно-розвивальних заняттях, спрямованих на розвиток  уміння концентрувати та розподіляти увагу, виділяти головне і другорядне, а також тренування пам’яті. Крім того, психологом може надаватися допомога учням у виробленні індивідуальної стратегії діяльності.
2. Напрямки роботи  практичного психолога і соціального педагога школи під  час підготовки  до  ДПА,  ЗНО школярів.
  Алгаєва марія  Вікторівна, практичний психолог
Богушівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Будь-який іспит для учня завжди є певною мірою стресовою ситуацією. Ще актуальнішою ця істина стає в умовах проходження державної підсумкової атестації (ДПА)  та зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО).
Державна підсумкова атестація – неминучий етап життя для тих, хто закінчує навчання у загальноосвітньому навчальному закладі, або переходить на навчання до нової освітньої ланки, так само, як  і зовнішнє незалежне оцінювання - неминучий етап для тих, хто хоче здобути вищу освіту.
Психологічна допомога випускникам під час складання іспитів ДПА та ЗНО передбачає, перш за все, профілактику стресів та налаштування психічної сфери учня до процедури іспиту (тестування). Найбільшою проблемою в таких ситуаціях стає наше хвилювання. Гормон, який виділяється, коли людина відчуває страх, тривогу, впливає на продуктивність функціонування пам'яті та мисленнєвих процесів. Надмірна кількість гормону страху в організмі, може бути причиною того, що деякі учні на іспитах цілковито забувають вивчений матеріал.
Основна мета практичного психолога і соціального педагога під час підготовки до ДПА та ЗНО:
·         допомогти старшокласникам у визначенні і формуванні їхньої соціальної і професійної готовності;
·         допомогти всім учасникам ЗНО виробити уміння адекватно діяти в стресових ситуаціях;
·         формувати навички подолання  негативних емоційних станів;
·         виявити випускників, яким необхідна цільова психолого-педагогічна допомога.
Очікувані результати:
·         формування достатнього рівня особистісної зрілості та оптимального для рівня їх підготовки й віку рівня професійної готовності старшокласників;
·         вироблення та закріплення навиків адекватної поведінки учасників ЗНО в умовах стресових ситуацій;
·         формування та зміцнення захисних механізмів від впливу деструктивних стресів.
Напрямки практичного психолога і соціального педагога школи під час підготовки до ДПА та ЗНО :
Діагностична робота
·         Тестування учнів 11-х класів для виявлення рівня активності, настрою для побудови подальшої корекційної роботи.
Консультативна робота
·         Групові консультації на батьківських зборах «Хвилюйтеся спокійно — у вашої дитини іспити».
·         Індивідуальні консультації батьків із виниклих проблем, пов'язаних зі складанням тестів.
·         Індивідуальні консультації педагогів про способи забезпечення сприятливої психологічної атмосфери при проведенні ЗНО.
Психологічна просвіта
Психологічна освіта через групові консультації учнів: загальні психологічні закономірності тестування, як найкраще запам'ятовувати матеріал.
Підготовка рекомендацій учням для підготовки до ЗНО.
Вироблення індивідуальних стратегій підтримки для конкретних учнів із врахуванням їхніх індивідуальних особливостей: індивідуальні психологічні консультації тривожних учнів, учнів на індивідуальному навчанні, учнів із низькою самооцінкою, демонстративних, важких учнів.
Складання рекомендацій для педагогів, учнів і батьків за результатами психологічних досліджень.
Виступ на зборах учнів і їхніх батьків «Як допомогти своїй дитині при підготовці і під час підсумкової атестації». Рекомендації для батьків.
Участь у педагогічній раді «Увага! ЗНО».
Участь у виробничій нараді з рекомендаціями до психологічного супроводу процесу підготовки до ЗНО у школі.
Корекційно-розвивальна  робота
·         Тренінгова робота з учнями  щодо  оволодіння останніми навичками саморегуляції  в стресових ситуаціях, удосконалення навичок організації (уміння планувати діяльність, розподіляти робочий час, здійснювати аналіз та контроль за результатами діяльності); з питань професійного та життєвого самовизначення.
3. Забезпечення психологічного супроводу учнів
під  час підготовки  до  ДПА,  ЗНО.
                                               Карповець Оксана Федорівна,  практичний психолог Березнівської ЗОШ №2 І-ІІІ  ступенів
Актуальність психолого-педагогічного супроводу процесу підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання зумовлена основними соціальними вимогами, відповідними стратегічними змінами розвитку освіти України та загальноосвітніми тенденціями. Оперативно відреагувати на нагальні потреби суспільства покликана соціально-психологічна служба навчальних закладів, яка значною мірою сприяє розв’язанню проблем психолого-педагогічного супроводу вчителів, підтримки учнів і їхніх батьків у процесі підготовки до ЗНО.
Для більшості учнів – випускників школи - зовнішнє незалежне оцінювання є серйозним і різноплановим випробуванням. З одного боку – перевірка міцності знань, з іншого – здатності до самоорганізації, витримки, подолання труднощів. Успіх випробування залежить від багатьох чинників, і не в останню чергу – від здатності вашого організму мобілізуватися в складній ситуації, приймати виважене рішення в умовах фрустрації.
Завдання психолого-педагогічного супроводу:
- інформування учнів, батьків та учителів: про правила та умови проведення зовнішнього незалежного оцінювання; про можливості подальшої реалізації професійної підготовки старшокласників  – майбутніх випускників шкіл у напрямку обраних профілів;
- визначення і корекція рівня професійної і соціальної готовності, рівня тривожності та стресостійкості старшокласників;
- проведення консультативної та тренінгової роботи з учнями  щодо  оволодіння останніми навичками саморегуляції  в стресових ситуаціях, удосконалення навичок організації (уміння планувати
діяльність, розподіляти робочий час, здійснювати аналіз та контроль за результатами діяльності); з питань професійного та життєвого самовизначення;
- інформування вчителів щодо стратегій підтримки учнів різних груп в процесі підготовки та під час проходження ними ЗНО (окремо з дітьми «групи ризику»);
- психологічна просвіта батьків і педагогів щодо шляхів подолання стресів, способів зняття емоційного напруження щодо актуальних проблем майбутнього випускника школи.
Для психолога важливіше не те, наскільки переконання учасників ЗНО об’єктивно відображають реальну картину тестування, а емоційні установки випускників та їхніх батьків. Тому основною його метою є організація та впровадження різних форм роботи з усіма учасниками навчально-виховного процесу щодо розвіювання негативних переконань («пропрацювання міфології»), яка склалася в учнів, батьків та педагогів щодо процедури ЗНО. А очікуваним результатом інформаційно-просвітницької, розвивальної роботи буде формування позитивного ставлення до зовнішнього незалежного оцінювання.
Недостатня сформованість певних навчальних компонентів: недостатній обсяг знань, навичок роботи із тестовими завданнями, нездатність оперувати системою понять, змістом навчального матеріалу. Ці складнощі, насамперед, пов’язані з результативністю навчання у школі.
Особистісні труднощі: неадекватна самооцінка, темп діяльності, специфіка мислення тощо.
Процесуальні труднощі (пов’язані із процедурою ЗНО): недостатня обізнаність про правила проходження ЗНО, незнайоме місце, сторонні.
Абсолютно очевидно, що перед психологами, педагогами та батьками постає проблема охорони психічного здоров'я школярів, для вирішення якої необхідна продумана система заходів, що передбачає створення стабільної сприятливої атмосфери, зменшення ймовірності виникнення стресових ситуацій і підвищення функціональних можливостей школярів. Саме тому доречно використати таку  орієнтовну  алгоритм-програму психологічного супроводу у підготовці випускників до ЗНО.
Метою програми – є покрокова психологічна допомога батькам, випускникам та вчителям у процесі підготовки до ЗНО.
Завдяки упорядкованому плану, реалізація якого розрахована на навчальний рік, робота психологічної служби стане систематичною та ефективною щодо підготовки до ЗНО.
Рекомендується орієнтовна структура психологічного супроводу підготовки випускників до ЗНО:
Психодіагностика – робота з батьками, вчителями, учнями (опитування, анкетування);
Психологічна просвіта – робота з батьками – (батьківські збори; батьківський всеобуч); учителями – (педагогічна рада, семінар); та з учнями – (години психолога);
Консультування – учнів-випускників (індивідуально та в групах), консультації для батьків і вчителів;
Практичні заняття (тренінги) - робота в групах з батьками, вчителями та дітьми.
Пропонуються наступні форми роботи: інформаційні повідомлення на батьківських зборах, тренінгові заняття з батьками, учнями, вчителями, «години психолога», індивідуальні та групові бесіди та консультації, розвивальні заняття-практикуми, діагностичні зрізи та опитувальники.

Термін проведення
Зміст психологічного
супроводу
Вид роботи
Цільова
група
Підсумок
роботи

Листопад
Роз’яснювальна бесіда щодо
1) необхідності визначення предметів, які будуть здаватися на ЗНО;
2) відповідності навчальних предметів, які обрані для складання ЗНО і обраною спеціальністю, важливість предметної та психологічної підготовки до процедури тестування.

Групове
консультування

Учні-
випускники

Розробка,
презентація
Опитування учнів щодо визначення предметів, які будуть здавати і про розуміння необхідності підготовки;
вивчення здібностей та нахилів учнів з метою вибору профілю навчання та професійного самовизначення:
- ПДО (Климов Є.О);
- Особистісний опитувальник (Айзенка С.Е);
- тест Равена; - (ОПС) Д.Голанда;
Групова
діагностика
Учні-
випускники
Протоколи
Виступ на батьківських зборах
«Формування мотивації до навчання як запорука успішного складання ЗНО»;
 «Я готова(ий) допомогти своїй дитині скласти ЗНО на 200 балів»
Опитування батьків щодо рівня готовності дитини до здачі ЗНО, власної готовності, очікувань та побажань покращення рівня підготовки до ЗНО.
Психологічна
просвіта





Групова
діагностика
Батьки
Розробка,
презентація
Протокол
Грудень
 Виступ на педагогічній раді: «Вибір педагогічних методів навчання – запорука успіху учня на ЗНО»
Інформування класних керівників про значення взаємодії класного керівника-учня-батька для успішного складання ЗНО.
«Мої випускники - це мої досягнення».
Опитування вчителів щодо їх бачення конкретних методів навчання, як запорука успішного складання ЗНО випускниками.
Психологічна
просвіта








Групова
діагностика
Педагогічний колектив

Розробка





Протоколи
Дослідження особливостей
пізнавальної сфери учнів та
дослідження стійкості уваги;
переважаючого типу запам'ятовування, швидкості та тривалості запам’ятовування:
«Коректурна проба»; Методика Е. Коуена «Мовні лабіринти». Діагностики рівня тривожності. Тест шкільної тривожності Філліпса
Групова
діагностика
Учні -
випускники
Протокол
Педагогічний консиліум з вчителями, що працюють з випускниками які готуються до ЗНО. «Психологічні прийоми підтримки учня, та розвиток його здібностей як запорука успіху».
Групове
консультування
Вчителі
Протокол
Індивідуальні консультації з учнями за результатами діагностичного обстеження пізнавальних процесів та рівня тривожності
Індивідуальні
консультації
Учні -
випускники
Протокол
Виступ на батьківських зборах: «Як зберегти фізичне та психологічне здоров’я дітей на шляху до ЗНО» (гарний відпочинок – запорука ефективної роботи);
Психологічні особливості старшокласника, про важливість позитивного мікроклімату в родині (відпрацювання навичок саморегуляції).
Психологічна
просвіта




Групове
консультування
Батьки
Протокол





Розробка
Січень
«Психологічний супровід підготовки до ЗНО», або «Вчимося долати стрес»
Тренінгове
заняття
Вчителі
Роздатковий матеріал
Практичне заняття з учнями з оволодіння техніками для активізаціїта концентрації уваги у стресових ситуаціях
Розвивальне
заняття
Учні -
випускники
Формування реалістичної картини
Батьківський всеобуч. Підвищення обізнаності батьків. «Допомога батьків у період підготовки дитини до ЗНО», або «Стрес? Разом ми непереможні» (робота в парі з дитиною для подолання стресу)
Консультування з елементами тренінгу
Батьки
Надання рекомендацій для батьків
Година психолога для старшокласників «Стрес – його плюси і мінуси»
Психологічна
просвіта
Учні -
випускники
Надання рекомендацій
Лютий
Семінар для педагогів «Стратегії підтримки учнів різних груп у процесі підготовки та під час проходження ними ЗНО».
Психологічна
просвіта
Класні
керівники
випускних
класів
Надання рекомендацій
Психокорекція емоційного стану перед ЗНО. Особистісні труднощі. Зняття рівня тривоги до оптимального, формування адекватних установок;
Розробка проекту-презентації «Я здам ЗНО на високі бали або коли здійснюються мрії» (презентація-колаж).
Година психолога «Пробне ЗНО – шлях подолання тривоги»
Гра-імітація «Я на ЗНО»
Корекційно-розвивальне групове заняття






Психологічна просвіта
Учні-
випускники
Формування необхідних навичок






Презентація, розробка
Тренінг «Психологічна підтримка дитини в період підготовки до ЗНО» (психологія налаштування: дихальні вправи; вправи на зняття м'язових затисків, нервово-психічної напруги, релаксація та вправи з елементами самонавіювання (афірмації))
Розвивальне заняття
Батьки
Формування необхідних навичок
Березень
Психолого-педагогічний семінар «Психологічні аспекти підготовки 11-класників до успішного проходження ЗНО»
Психологічна просвіта
Вчителі
Протокол
Тренінг «Не хвилюйтесь – у вас екзамени». Практичне заняття з оволодіння методами релаксації з метою зниження емоційного напруження в період підвищеного навчального навантаження.
Корекційно –розвивальне заняття
Учні -випускники
Формування необхідних навичок
Лекція-бесіда: «Режим підготовки випускників до ЗНО – останні штрихи»
Психологічна просвіта
Батьки та вчителі
Надання рекомендацій
Індивідуальні консультації учнів за результатами діагностики особливостей емоційної сфери та рівня стресостійкості
Психологічне консультування
Учні - випускники
Протоколи консультацій, рекомендації
Квітень
«Класний керівник пліч о пліч з своїми учнями» (як розвантажити випускника)
Психологічне консультування
Класні керівники випускних класів
Психологічні рекомендації
Випуск інформаційного бюлетеня «Аутотренінг — як почати мислити позитивно»; виготовлення буклетів-пам'яток «Як опанувати себе під час ЗНО: поради психолога»
Творче заняття
Учні -випускники
Розробка
Групове заняття з використанням вправ на активізацію внутрішніх ресурсів та оволодіння техніками самоконтролю в стресовій ситуації
Розвивальне заняття
Учні - випускники
Формування навичок
Травень
Лекція-консультація: «Не такий страшний чорт, як його малюють»
Проведення зустрічі з колишніми випускниками та інструкторами ЗНО
Консультування
Батьки, вчителі, учні
Протокол та рекомендації.
Година психолога “Особливості проведення ЗНО та правила поведінки під час складання тесту”
Психологічна
просвіта
Учні 11 класів
Розробка

 4.  Психологічна  діагностика  професійних намірів  учнів (методики)
                                                Радько Людмила  Анатоліївна,  практичний психолог Городищенської ЗОШ І-ІІІ ст.
     Правильний вибір професії дозволяє повністю реалізувати потенціал людини, уникнути розчарувань і невпевненості в собі та в своєму майбутньому. Вибір вважається правильним коли:
- майбутня робота буде приносити радість, а не розчарування;
- людина володіє певними якостями, які необхідні для цієї роботи – інтелектуальними, фізичними, психологічними;
- професія користується попитом на ринку праці.
І, найголовніше – обрана професія має приносити  радість, достаток і задоволення.
“Ким бути?” – це питання постає перед випускниками шкіл, і на це запитання не легко відповісти. Нам відомо що кожен  вид діяльності вимагає від людини певних якостей, якими не всі володіють у рівній мірі. Тому одне з основних наших завдань – спробувати визначити, які якості у школярів розвинені  найкраще і в діяльності якого типу могли б досягти найбільшого успіху.
Як ми вже знаємо ми, практичні психологи повинні визначити професійні нахили учні, випускників. Для цього в своїй роботі можна використати методику “Диференційно – діагностичний опитувальник” (ДДО), і тест Дж. Холланда. Американський психолог Джон Холланд, як представник концепції індивідуальності розробив цю методику для визначення соціальної спрямованості особистості. За типологією особистості Холланд розрізняє шість психологічних типів: реалістичний тип, інтелектуальний тип, соціальний тип, конвенціальний тип, заповзятливий тип, артистичний тип. Кожен тип характеризується  певними особливостями темпераменту, характеру. Цим психологічним типам особистості відповідають професії, у яких людина може досягти найбільших успіхів.
В основу методики “ДДО” покладено ідею про розподіл всіх професій на 5 типів за ознакою предмета чи об’єкта, з якими взаємодіє людина в процесі праці це : людина – природа, людина – техніка, людина – людина, людина –знакова система, людина – художній образ. Інструкція проведення двох методик однакова: - уявіть, що після відповідного навчання ви зможете працювати за будь-якою спеціальністю. Однак, якби Вам довелося обирати одну  з двох запропонованих професій що б Ви обрали? В кожній парі професій обрати ту якій Ви надаєте перевагу. Відрізняються методики тим, що  Дж. Холланд у своїх тестах  запропонував 42 пари відповідей, а у методиці “ДДО” 20 пар відповідей.
Під час роботи з обома  методиками, зверніть увагу на те,  що дітям все-таки легше опрацьовувати  методику “ДДО”, тому що  дітям потрібно обрати одну із двох запропонованих професій і  у відповідній клітинці поставити  +++ , якщо та чи інша професія подобається найбільше, ++ якщо подобається безумовно, і + якщо просто подобається, і навпаки якщо не подобається то відповідна кількість мінусів. При виконанні даного опитувальника випускникам було важко визначитись , яку саме професію  обрали б.
Під час проведення тесту Дж. Холланда  школярам було легше і зручніше опрацьовувати даний тест. Діти одразу зрозуміли методику проведення і в даній методиці  при виборі професій їм потрібно  було в бланку окреслити певну літеру. Після обробки тесту визначено до якого типу належить дана особистість і відповідність типу в навколишньому середовищі.   
Деякі психологи вважають, що тест Дж. Холланда є простішим та зручнішим при виконанні й сама інтерпретація результатів учням є доступною і більш чіткою, хоча обробка результатів психологом є важчою.
Отже, можна сказати, що опитувальник ДДО досить  зручний в роботі,  бо при обробці є більш простішим хоча при виконанні тяжчим для учнів.                        

5. Формування  стресостійкості  та психологічне  відновлення старшокласників під  час зовнішнього незалежного оцінювання
Рудковська Валентина Вікторівна
практичний психолог  Малинської ЗОШ І – ІІІ ст..
Вправа «Дерево»
Мета:
 - зняти психоемоційне напруження, зміцнити у випускників;
- упевненість у власних силах.
Випускники стають у коло на певній відстані один від одного.
Кожен з учасників сильно натискає п’ятами на підлогу, руки стискує в кулаки, міцно зціпивши зуби.
Тренер говорить, звертаючись до кожного:
1. Уявіть себе деревом.
2. Відчуйте, який у Вас стовбур.
3. Відчуйте, яка кора.
4. Ваші гілочки направлені до сонця.
5. Ваше листя тихенько колише вітерець.
6. Сонячні промені приємно гріють все дерево.
7. А зараз відчуйте рух живильних соків усередині дерева.
8. Відчуйте своє могутнє коріння. Вони витягають із землі, необхідні Вам речовини.
9. У Вас могутнє коріння, стрункий стовбур, відкрита крона.
«Ви — міцне дерево з сильним корінням. У складних життєвих ситуаціях згадай те, що ви — сильне і могутнє дерево, скажіть собі, що буря мине, а потім обов’язково вигляне сонечко, зігріє вас теплом, і все буде добре».
Умовно намалюйте свою впевненість. Можливо, згадавши цей малюнок, ви відчуєте нові сили в собі.
У Вас могутнє коріння, стрункий стовбур, відкрита крона.
Земля – це символ життя, коріння – це символ стабільності, зв'язки людини з реальністю. Уявлення стомленою людиною врослого в землю коріння його дерева актуалізує внутрішні взаємозв'язки з реальністю, укріплює упевненість в себе.
Вправа «Швидка допомога при стресах».
Щоб відповідно до ситуації прийняти рішення, треба заспокоїтися, опанувати бурхливі емоції. Наприклад, зробити підряд 3-4 глибоких вдихи; глибоко вдихнути через ніс, затримати повітря на кілька секунд і повільно видихнути повітря через рот; полічити до десяти у зворотному порядку ( 10, 9, 8,…) ; роблячи видих, із зусиллям непомітно стиснути, а на вдиху розслабити кулаки, перш ніж відповісти чи щось зробити.
Вправа «Слонова техніка».
Вправа використовується при розв’язанні великих і дуже великих завдань. В основі техніки – ділення великого завдання на маленькі, щоденні завдання. Головне завдання слід уявити в ролі великого слона. Наприклад, при підготовці до екзамену з літератури у вигляді слона можна уявити всі художні твори, вміст яких необхідно знати. Конкретні твори А. С. Пушкіна, Л. Н. Толстого і таке інше уявляються у вигляді вух, хвоста, ніг, хобота й інших частин тіла уявного слона. Вирішення маленьких завдань, тобто читання й аналіз окремих творів, допоможе поглинути «слона» в цілому конкретними правилами. Інструкція: При виконанні вправи «Слонова техніка» користуйтеся наступними конкретними правилами:
• ставтеся спокійно до великих «слонів»;
• сприймайте всіх «слонів», як захоплюючі вашу свідомість можливості;
• у своїй уяві розрізайте «слона» на маленькі зручні шматочки;
• зосередьтеся на завданнях дня і «заковтуйте» шматочки щодня;
• поклопочіться про те, щоб з'їдати одного і того ж «слона», поки від нього нічого не залишиться, а потім беріться за іншого.
А зараз давайте уявимо «Великого слона» на ім’я «Психологічна служба» і поділимо його на маленькі, зручні для вас шматочки.
Обговорення: - Чи стала для вас зрозумілішою специфіка роботи ПС?
- Чи схожі ваші шматочки з іншими?
Підсумок: Кожен з нас - індивідуальна особистість, і кожен самостійно обирає шляхи вирішення тієї чи іншої проблеми, найголовніше - чітко сформувати мету, яку необхідно досягти.
6. Тренінг. Як подолати синдром невпевненості  та  оволодіння  навичками саморегуляції.
Шевчук Віталій Ростиславович
практичний психолог Березнівської гімназії


Мета: формувати у школярів позитивне ставлення до іспитів, навички саморегуляції в напружених ситуаціях, розвивати вміння організувати самоосвітню діяльність у період підготовки до іспитів та особисті риси, необхідні для підготовки до ЗНО.
Час: 1,5—2 год.
Кількість учасників: 10—15 осіб.
Вступне слово психолога
Зовнішнє незалежне оцінювання — неминучий етап життя для тих, хто хоче здобути вищу освіту. У перекладі з англійської  означає «перевірка». І справді, під час тестування перевіряють найрізноманітніші риси людини — від знань до якостей пам'яті, мислення та вміння зберігати спокій, впевненості у своїх силах.
Найбільшою проблемою в ситуації тестування стає наше хвилювання. Гормон, який виділяється, коли людина відчуває страх, впливає на пам'ять. Це може бути причиною того, що деякі учні на іспитах цілковито забувають вивчений матеріал.
Навички емоційної саморегуляції, інформація з оптимальної підготовки та поведінки під час майбутнього тестування — саме цьому присвячена наша сьогоднішня зустріч. Ви дізнаєтеся, як полегшити тягар ударів тестування по вашій нервовій системі та допомогти досягти успіхів. І тоді впевненість, яку дає влада над самим собою, допоможе долати стрес перед відповідальними іспитами — це тренування до випробувань, яких не можна уникнути у великій школі життя.
Вправа «Асоціації» Робота в колі.
Психолог. Зверніться до вашої підсвідомості — назвіть слова-образи, які виникають у вас, коли думаєте про майбутнє тестування. Асоціації запишіть на дошці.
Обговорення: Як бачимо, ваші асоціації пов'язані з тривогами, непевністю у своїх силах. Дуже важливо змінити цей настрій на конструктивний, спрямований на плідну підготовку до тестування, на успіх. Існує кілька способів досягти цього.
Для того, щоб змінити свій стан на іспиті від тривоги до впевненості, спробуйте створити у своїй свідомості образ успіху: чітко уявляйте його.
«Виявляйте впевненість», — радить видатний психолог Д. Карнегі і наводить пораду свого співвітчизника, американського психолога У. Джеймса: «Здається, що дія йде за почуттям, але насправді дія та почуття поєднуються: керуючи дією, що перебуває під контролем волі, ми можемо керувати почуттям, яке не перебуває під цим контролем».
Отже, ви можете повернути собі бадьорість, якщо посидите з бадьорим виглядом, діятимете і говоритимете так, наче ви вже пройнялися бадьорістю. Ви впевнено даєте відповіді на запитання тесту, у вас світла голова, ви мислите логічно, швидко, аргументовано, згадуєте потрібну інформацію, відчуваєте радість та задоволення. Використовуйте для самонавіювання хвилини переходу від сну до пробудження, відрізок часу, коли свідомість виходить зі стану дрімоти, але очі ще заплющені.
Вправа «Опонент»
Учні діляться на дві команди. Завдання першій — написати на ватмані позитивні моменти ЗНО, другій — негативні. Обговорення списків.
Наступне завдання — перетворити негативні моменти на позитивні або нейтральні. Наприклад, «екзаменаційний стрес» — серйозний психологічний тренінг для всього організму.
Вправа «Робочий експеримент»
Завдання спостерігачам і консультантам — підгримувати порядок, надавати необхідні поради. Вправа має відтворити реальну ситуацію іспиту. За 15 хв. учні відповідають на 5 запитань і пишуть міні-твір «Мої рецепти успіху».
Обговорення: Чи складно було впоратися із завданням?
Що заважало?
Чи помітно було тих, хто намагався списати?
Хто хоче зачитати свій невеличкий твір і поділитися з усіма своїми рецептами успіху?
Психогімнастика «Народження зірки»
Учні стоять, розслабившись, із заплющеними очима, руки вздовж тіла, ноги розставлені приблизно на ширині плечей. Кожний уявляє собі: у його сонячному сплетінні є згусток енергії, що випромінює сильне світло. Кожен учасник може визначити для себе його колір.
Психолог. Уявіть собі, що світло наповнює ваш живіт і поступово заливає груди... стегна... плечі... спину.7. коліна... лікті... потилицю... обличчя... ступні... кисті... пальці рук і ніг... Дозвольте цьому світлу заповнити все ваше тіло.
Уявіть собі, що світло стає дедалі інтенсивнішим і виривається з вашого тіла, з пальців рук і ніг, з голови. Уявіть собі, що ваше тіло світиться, як сонце, що вся кімната сповнилася світлом.
Тепер світло, що виходить від вас, проникає все далі... за цю кімнату... за будинок... воно осяває все навколо, всю нашу країну, ліси, гори і міста.
А тепер уявіть собі, що світло поширюється далі й далі, поки не вкриє всю Землю... Уявіть, ніби ви — неймовірно сильний маяк, і з вашого тіла б'є джерело потужної енергії.
Збережіть у собі це відчуття сили та життєвої енергії. Потягніться трішки й розплющте очі. Ви знову свіжі й бадьорі, готові ефективно працювати далі.
Цю вправу можна робити самому, коли відчуваєте втому при підготовці до тестування.
Вправа «Оптимізм — реалізм»
Учням пропонують одним реченням відповісти на запитання.
Психолог. Згадайте свої досягнення (у навчанні, спорті тощо). Чи легко вони далися? Як ви почувалися, досягнувши мети? Чи можете використати ці методи в розв'язанні інших справ? Наприклад, якісно підготуватися до ЗНО? Назвіть невдалі спроби. Який висновок ви можете зробити?
Розглядаючи кожен випадок, поміркуйте:  яка була ймовірність того, що так відбудеться; чи можна було щось зробити, щоб покращити результат.
Вправа «Портрет суперучня»
За допомогою різнокольорових листівок учасників занять ділять на дві групи. Потрібно з кольорового паперу, картону, клею, фломастерів, старих журналів тощо створити портрет ідеального учня, який усе встигає зробити у своєму житті. Команди захищають роботи і пишуть спільний список рис ідеального учня.
Далі слід наголосити, що всі ці риси в одній людині поєднуються доволі рідко, але коли ви чогось хочете досягти в житті, то цей список стане підказкою до самовдосконалення і виховання характеру.
Вправа «Рейтинг справ»
Часто учні скаржаться на те, що їм не вистачає часу, — і школа, і факультативи, і підготовка до ЗНО, і відпочити теж хочеться. Згадайте обсяг роману М. Мітчелл «Віднесені вітром». А написала його письменниця у той період життя, коли працювала в газеті з ранку до пізнього вечора. А часу в неї було, як і в кожного з нас, — 24 години на добу.
Учні самостійно складають список справ, які вони роблять протягом дня, ранжують їх за важливістю у порядку спадання.
Потім записують на стікерах три перші справи і прикріплюють на фліп-чарті.
Необхідно підвести групу до висновку, що в житті безліч справ, але не варто витрачати свій час на дрібниці. Краще визначати пріоритети і йти до мети.
Вправа «Планування успіху»
Фахівці з реклами добре знають силу повторення. Ми чуємо рекламу багато разів на день, бо нас хочуть переконати у чомусь. Зробіть таку рекламу для себе. Напишіть свій власний лозунг. Почніть так: «Щодо моєї участі в ЗНО, то я хотів(ла) би, щоб...». Продовжте цей рядок. Неодмінно закінчіть словами: «І я можу це зробити!» (учні зачитують свої вислови).
Перечитуйте це гасло перед сном як заклинання. Повірте у свої сили.
Цю вправу корисно поєднувати ще з такою порадою: проставте за календарем дати, коли що треба вивчити і повторити. Прикріпіть цей список удома біля свого робочого місця і власноруч вносьте в нього позначки про «здачу» вивченого матеріалу. Коли ви не вкладаєтесь у графік, то можете ущільнити повторення деяких тем.
Якщо ж ви виконуєте його вчасно, у вас знизиться почуття тривоги. Випередження графіка зумовлює широку гаму позитивних емоцій: радості, успіху, впевненості у своїх силах.
Вправа «Подолання»
Індіанська приказка стверджує, що чекання смерті гірше від самої смерті. Справді, коли на нас чекає якась відповідальна справа, напередодні більшість із нас починає нервуватися, переживати. Важливо не дати тривозі взяти гору над нами. Головне — не зациклюватися на своїх переживаннях.
Групі пропонують обговорити і скласти список речей, які можуть відволікти від хвилювання напередодні тестування. На паперових зірочках пишуть найвдаліші варіанти і приклеюють їх на картонну хмаринку впевненості. Можна запропонувати залишити цей колективний витвір у класі.
Релаксаційна техніка «Подих очищення» Психолог. Я хочу вам показати, як можна навчитися почуватися впевненим і бадьорим.
Сядьте, випрямившись, на стілець і тримайте спину прямо. Покладіть руки на коліна долонями догори. Вдихніть глибоко й видихніть без паузи між вдихом і видихом. Вдих — трохи швидший, ніж видих... Якщо хочете, можете надати своєму диханню якогось кольору. Наприклад, видихаєте сіре повітря. Уявіть, що ви видихаєте своє занепокоєння, свій страх, своє напруження. А повітрю, яке ви вдихаєте, надайте якогось іншого, приємного кольору, наприклад, блакитного. Ви вдихаєте спокій, упевненість і легкість. (Можна повторити найважливіші пункти інструкції, зауваживши, що цю техніку краще застосувати перед тестуванням, щоб заспокоїтися, упорядкувати думки.)
Вправа «Правильно — неправильно»
Психолог. Кажуть, що всі люди задоволені своїм розумом і ніхто —- своєю пам'яттю. І справді, багато учнів у своїх невдачах у школі винуватять пам'ять. Найчастіше — зовсім безпідставно. Виміряти обсяг пам'яті поки що жодному науковцеві не вдалося. На думку американського вченого С. Коєна, «ми ніколи навіть близько не підходимо до межі наших сил, а мозок працює лише на мізерну частку своєї потужності». Не буває поганої пам'яті, є лише невміння її використовувати.
Учасники діляться на дві групи. Психолог зачитує правильні й хибні висловлювання. Групи мають уважно слухати і записати хибні висловлювання, виправити їх. Потім кожна група зачитує свої варіанти виправлень і пояснює, чому саме так вони вирішили. Далі всі разом складають пам'ятку, як найкраще запам'ятати матеріал.
Приклади висловлювань:
Знай свій найпродуктивніший вид пам'яті та спирайся на нього.
Особливо напружуй свою пам'ять на початку і в кінці уроку чи тексту, адже ці місця найгірше запам'ятовуються.
При сортуванні та класифікації матеріалу для запам'ятовування не забувай про обсяг короткострокової пам'яті — 10 знаків (± 2 знаки).
Для міцного запам'ятовування матеріалу вистачить уважно прослухати чи прочитати потрібну інформацію.
Механічне повторення ефективне, коли треба запам'ятати правила, формули, дати, фактичний матеріал.
Спробуйте знайти щось цікаве у найнуднішому матеріалі, проведіть якусь паралель з особистим життям, власним досвідом. Адже цікаве запам'ятовується набагато легше.
Давно помічено, що найлегше забути тільки-но вивчене — це спробувати тут-таки запам'ятати щось цілковито інше. Знаючи про це, не вчіть історію одразу після математики. Краще почитати літературу.
Намагайтеся уявляти інформацію, яку треба засвоїти у незвичайному поєднанні. Наприклад, уявивши дату прийняття християнства на Русі у вигляді великих цифр, які світяться у воді, ви легко запам'ятаєте її.
Повторювати матеріал треба вдумливо, зосередившись на змісті. 20—30 % інформації, якщо її не повторювати, втрачається за перші 10 годин після «завантаження».
Запам'ятовування буде значно кращим, якщо спробуєте знайти в тексті провідну думку, виділити її аргументацію, визначите перехід до наступної — працюйте у книжці з олівцем, робіть помітки.
Підбиття підсумків
Обговорення в колі
Як, на вашу думку, виглядає формула успіху на іспитах?
На що саме необхідно звернути увагу при підготовці до тестування?
На скільки відсотків успішне проходження тестування залежить від вас самих?
Вправа «Особливий літачок»
Кожен на аркуші паперу пише побажання успіху на іспитах, робить літачок і пускає своїм друзям.

Методичні рекомендації  до  теми:
Рекомендації практичним психологам освітніх закладів з організації психологічного супроводу ЗНО
З метою досягнення ефективності організації психологічного супроводу ЗНО рекомендувати практичним психологам закладів освіти міста:
1.      Розробити та внести у річний план роботи систему заходів щодо психологічного супроводу ЗНО.
2.      Психологічний супровід планувати поетапно:
профілактичний;
інформаційно-діагностичний;
реконструктивно-формуючий;
постекзаменаційний (реабілітаційний).
  1. Планувати роботу з усіма учасниками освітньо-виховного процесу. 
  2. 4.      Виробити алгоритм дій щодо організації психологічного супроводу ЗНО.
5.      Накопичувати теоретичний та практичний матеріал з означеної проблеми.
6.      Ініціювати допомогу всім учасникам освітньо-виховного процесу у ході підготовки до ЗНО.
7.      Забезпечити циклічну звітність щодо психологічного супроводу ЗНО.
Рекомендації практичним психологам по здійсненню психологічної підготовки дітей до ЗНО
1.      Виявлення дітей, психологічні характеристики яких можуть свідчити про труднощі у здачі ЗНО (емоційна нестабільність, слабкі процеси саморегуляції, невміння організувати свою діяльність, підвищена тривожність, недостатня концентрація, довільність, низьке переключення уваги, тощо).
2.      Чітка диференціація труднощів у дітей при здачі ЗНО (когнітивні, особистісні, процесуальні). Проведення профілактичних заходів по попередженню виникнення кожного типу труднощів у випускників.
3.      Індивідуальна діагностика дітей з інтелектуальними та психологічними труднощами (самооцінка, тривожність, емоційність) у підготовці до ЗНО.
4.      Використання індивідуальних та групових форм роботи з дітьми по підготовці їх до ЗНО.
5.      Складання індивідуального плану роботи з кожною проблемною дитиною.
6.      Розробка індивідуальної стратегії дій по подоланню когнітивних труднощів для кожної дитини.
7.      Профілактична робота по попередженню емоційних стресів як реакції на небажаний результат тестування (адекватний рівень домагань, позитивне сприйняття ситуації, саморегуляція).
8.      Забезпечення високої інформованості дітей щодо особливостей процедури тестування.
9.      Моделювання ситуації тестування з метою запобігання процесуальних труднощів (вправляння в просторовій координації – специфіка фіксування відповідей, розвиток уваги, методи саморегуляції та релаксації)
10.  Знайомство дітей з їх правами та обов’язками під час проведення ЗНО.
11.  Рекомендації по профілактиці психоемоційного стресу у дітей (правильне харчування, відпочинок, прогулянки на свіжому повітрі, спорт, відмова від психотропних та заспокійливих засобів).
12.  Моніторинг вивчення особистості дитини: самооцінка, емоційність, тривожність, саморегуляція, здатність до релаксації.
13.  Розробка пам’яток, буклетів для дітей по підготовці до ЗНО.
14.  Організація круглого столу з дітьми по обговоренню психологічних проблем здачі ЗНО та шляхів їх подолання.
Рекомендації  практичним психологам по роботі з педагогами у підготовці до ЗНО
1.      Проведення семінарів-практикумів з тем: «Особливості психоемоційного розвитку дітей підліткового віку», « Стрес, його наслідки, шляхи подолання та профілактики», «Психологічні особливості ЗНО» та інші.
2.      Практикуми для педагогів з освоєння методик саморегуляції, релаксації, антистресових методик, позитивного сприйняття ситуації, варіативності мислення, тощо.
3.      Проведення круглих столів по обговоренню психолого-педагогічних проблем ЗНО.
4.      Розробка пам’яток, буклетів для педагогів по психологічному супроводу ЗНО.
Рекомендації  практичним психологам ЗНЗ по роботі з батьками у підготовці до ЗНО
1.      Забезпечення високого рівня інформованості батьків щодо психологічних особливостей ЗНО.
2.      Розробка пам’яток, буклетів, виступи на батьківських зборах, індивідуальне консультування з психологічних проблем ЗНО.
3.      Проведення практикумів для батьків по освоєнню методик саморегуляції, релаксації. позитивного сприйняття ситуації, варіативності мислення, тощо.
4.      Розробка алгоритму дій для батьків по допомозі дітям у період підготовки до ЗНО.
5.      Рекомендації батькам по організації режиму дня та правильного харчування випускників при підготовці до ЗНО.
Напередодні складання ЗНО учням необхідно добре виспатися та відпочити. Заздалегідь підготувати все необхідне для наступного дня: одяг, документи (паспорт, свідоцтво про народження, довідку з навчального закладу), 2 чорні гелеві ручки, а також годинник (якщо є). Виходячи з дому, впевнитися, чи всі необхідні речі ви взяли з собою. На пункт тестування прийти вчасно (можливо, навіть залишити собі додатковий час на непередбачувані обставини, як-то проблеми з транспортом).
Під час тестування дотримуватися правил поведінки, які передбачені процедурою ЗНО. У ході роботи з тестами слід бути максимально зосередженими: перш ніж виконувати завдання, уважно прочитати інструкцію, адже саме неуважність призводить до того, що дехто з учасників тестування не може проявити свої справжні знання. Бажано слідкувати за часом і раціонально розподіляти його.




Немає коментарів:

Дописати коментар