середу, 8 березня 2017 р.

Інструктивно-методична нарада для практичних психологів та соціальних педагогів закладів освіти району


3 березня 2017 р. на  базі Березнівського  НВК «ЗОШ - інтернат І-ІІІ ступенів – МНВК» відбулась  інструктивно-методична  нарада «Діяльність  практичних психологів та  соціальних  педагогів в умовах  суспільно-політичних викликів»,  метою  якої було ознайомити практичних  психологів  та  соціальних  педагогів про  небезпеку  ігор  в  соцмережах та  планування просвітницької  роботи  щодо  профілактики  суїцидальних  нахилів та  правопорушень  в  учнів;  робота  з  учнями, що  мають  інклюзивну  форму  навчання.
Під  час  роботи  практичні  психологи  та  соціальні  педагоги мали  можливість  поглибити  та  розширити  свої  знання  з наступних  питань:  "Інклюзивна  освіта.  Особливості  роботи з  дітьми з  осодливими  потребами та  їх  сім'ями" (Л.І.Котисько), "Профілактика  правопорушень  та  робота  з  важковиховуваними дітьми" (С.В. Шнайдер),  "Робота  практичного  психолога  та  соціального  педагога на  вимогу  часу: вберегти дитину  від  суїциду" (С.В. Шнайдер).
Після  наради практичні  психологи  та  соціальні  педагоги  отримали  рекомендації в  роботі  з  вище розглянутих  питань.


Рекомендації
1. При  роботі  з дітьми з  особливими  потребами  врахувати рекомендації   завідувача ПМПК.
2. Рекомендації  для  психологічних  служб навчальних закладів у  роботі з   батьками  та важковиховуваними  учнями:
Робота з батьками: вчити задовольняти потребу дитини в увазі;
·     підтримати у наявний момент часу;
·     проявити зацікавленість особистістю та результатами діяльності;
·     показувати свою небайдужість;
·     об'єктивно ставитися до успіхів та заслуг дитини;
·     не піддаватись на маніпуляції;
Робота з дитиною:
·     створити оптимальні умови для розвитку творчих здібностей;
·     в окремих випадках підіграти дитині, підказуючи вихід з даної ситуації;
·     вчити долати гнів та регулювати тембр і силу голосу;
·     направити на консультацію до спеціаліста-психолога.
·     направити на консультацію до спеціаліста-психолога.
 3. Рекомендації  для  психологічних  служб навчальних закладів у  роботі з  батьками  та дітьми «Як  вберегти  дитину  від  суїциду»:
                            Побудуйте дану  роботу  в  наступних  напрямах: консультаційному, корекційно-розвивальному та  відновлювальному,  просвітницькому,  використовуючи  різні  методи  роботи.
                            Намагайтеся говорити  делікатно,  обережно  і  спокійно по  даній  темі. Будьте  толерантні!
                            Проводьте  консультації,  бесіди,  лекції,  «круглі  столи»,  консиліуми з  батьками:  «Які  ви  батьки»,  «Як  вберегти  дитину  від  суїциду?», «Вільний  час  проводимо  разом!»  та  ін.
                            Наголосіть  на  тому,  що  не  можна  сьогодні  прийти  додому  і  влаштовувати  допит  та  робити  огляд  тіла  та речей  дитини (бо  травмується  нестійка  дитяча  психіка до  подібних  речей).
                            У школярів формуйте життєві  цінності та цінність власного життя,  використовуючи  різні  форми,  методи  в  роботі (заняття,  класні  години,  ігри-змагання,  вправи тощо) на теми «Маніпулятори:  хто  вони  і  як  їм  протидіяти», «Умій  сказати  ні!»,  «Життя – найдорожче, що  є  в  людини!»… 
                            Розповідайте дитині, що безвихідних ситуацій не буває!
                            Наводьте  приклади   складних  життєвих  ситуацій із  власного  життя та  шляхи виходу  із  них.

4.     Методичні рекомендації  для  психологічних  служб навчальних закладів у  роботі щодо  профілактики правопорушень серед  учнівської  молоді.
Правопорушення, здійснені неповнолітніми - це небезпечне соціальне явище, оскільки, по-перше, негативно впливають на формування особистості; по-друге, завдають значної шкоди суспільству через втрату трудових ресурсів (лише третина покараних повертаються до повноцінного суспільного життя); по-третє, відіграють значну роль у формуванні рецидивної злочинності (дві третини рецидивістів розпочинають свій злочинний шлях ще неповнолітніми).
Одним із напрямів у боротьбі зі злочинністю взагалі та злочинністю неповнолітніх, зокрема, є просвітницько-профілактична діяльність.
Профілактика правопорушень серед неповнолітніх в закладах  освіти  Березнівського  району проводиться зусиллями психологічних служб, педагогів, співробітників соціальних служб, служб у справах неповнолітніх, працівниками право охоронних органів. Проте варто звернути  увагу,  що  дана  робота  проводиться злагоджено у  тих  закладах, де є  психологічна  служба.
Отже, серед ключових чинників ризику щодо можливості скоєння злочинів неповнолітніми можна назвати такі: недостатній рівень правосвідомості та правових знань; брак організованої системи дозвілля; вживання алкогольних та наркотичних речовин; низький рівень правових знань батьків та недостатня увага з їхнього боку до виховання тощо. Відповідно до чинників ризику можна визначити напрями профілактики правопорушень.
Тому для  ефективної  роботи ПС  щодо  профілактики правопорушень  серед  учнівської  молоді,   практичним  психологам  та  соціальним  педагогам у  роботі  даного напряму  рекомендуємо використовувати наступні рекомендації «Напрями, форми та методи профілактики».
Рекомендації «Напрями, форми та методи профілактики»
Проблему профілактики правопорушень серед дітей розглядають переважно як частину педагогічної діяльності, зокрема, у межах навчальних закладів. Проте вищенаведені причини правопорушень вказують, що для подолання злочинності серед неповнолітніх виховної роботи лише в межах навчальних закладів недостатньо.
Заходи правового виховання, спрямовані на профілактику правопорушень, можна розподілити на такі напрями:
· надання правових знань педагогами під час викладання певних предметів;
· проведення вікторин, тематичних уроків (для молодших школярів);
· зустрічі з працівниками правоохоронних органів, які можуть відбуватися за місцем навчання дітей або за місцем роботи правоохоронців (екскурсії до відділів міліції, постів ДАІ, організацій).
У науковій літературі описано різні методи, що можуть використовуватися з метою правового виховання неповнолітніх. Серед них: роз'яснення, розповіді, бесіди, читання творів, лекції, дискусії, диспути з правових питань, круглі столи та інші вербальні методи, інтерактивні методи - ігри, рольові ігри, вправи, тренінги, конкурси.
Фактором ризику щодо можливості скоєння правопорушень неповнолітніми є не тільки брак правових знань, а й відсутність системи дозвілля, проведення часу без певної мети та заняття.
Відповідно, існує напрям профілактики, спрямований на організацію дозвілля.
Однією з можливостей організації профілактики протиправних дій неповнолітніх у вільний від навчання час може бути робота в літніх таборах. Часто спеціальні програми відпочинку розробляються для дітей із девіантною поведінкою.
Таборування має значні переваги в роботі з підлітками. Це зумовлено зміною звичного соціального середовища, вплив якого часто є негативним.
Методи, що застосовуються для профілактики протиправних дій неповнолітніх у рамках напряму організації дозвілля, частково збігаються з методами правового виховання в навчальних закладах. Діти краще сприймають інформацію, коли вона надасться в активній формі (ігри, тренінги тощо). А лекції та інші вербальні методи є традиційними для інформування різних вікових категорій. У цьому напрямі застосовуються також консультації, які дають змогу проводити індивідуальну роботу з дитиною, здійснювати психологічну корекцію, надавати правову допомогу тощо.
Оскільки серед причин і умов скоєння правопорушень підлітками є вживання наркотичних речовин (до 70 % протиправних дій вчиняється у стані сп'яніння), то профілактика правопорушень серед неповнолітніх не матиме бажаних наслідків, якщо комплекс профілактичних заходів не буде включати роботи з позбавлення неповнолітніх наркогенних звичок.
Отже, ще одним напрямом профілактики правопорушень є профілактика вживання підлітками наркотиків та алкоголю.
У роботі використовують такі методи, як акції, конкурси, вистави, поширення інформаційно-рекламного матеріалу, виступи на радіо, телебаченні. Групова робота відбувається у вигляді лекцій, дискусій, диспутів, рольових ігор, тренінгів. Індивідуальна робота проводиться методами консультацій.
Отже, профілактична діяльність щодо попередження правопорушень серед неповнолітніх може проводитись як у рамках навчального процесу, так і в позашкільний час. Форми та методи роботи мають відповідати віку дітей, викликати в них зацікавлення та спонукати до роздумів.
Профілактика правопорушень відбувається також за методикою «рівний-рівному», коли самі неповнолітні отримують правову підготовку та проводять заходи для своїх однолітків, організовують їхнє дозвілля, здійснюють консультування.
Найефективнішими методами роботи з попередження правопорушень серед неповнолітніх вважаються тренінги та індивідуальні методи.
Головними напрямами профілактики правопорушень серед неповнолітніх можна вважати: правове виховання, організація дозвілля, профілактика вживання алкоголю та наркотиків.
Для поліпшення проведення профілактики правопорушень серед неповнолітніх в навчальних закладах, рекомендуємо наступне:
1.Налагоджувати співпрацю з організаціями, що працюють у сфері попередження протиправних дій неповнолітніх, залучати до співпраці громадські організації.
2. Урізноманітнювати форми та методи профілактики, збільшувати застосування вербальних методів: окрім лекцій та бесід, які передбачають пасивне сприйняття інформації, використовувати диспути, дискусії, вікторини, які активніше залучають слухачів, а також інтерактивні методи подання інформації (тренінги, сюжетно-рольові ігри, вправи).
3. Сприяти розробці та впровадженню програм, які організовують дозвілля підлітків.
4. Залучення правоохоронців до спільних заходів дозвілля дітей (спортивних змагань, конкурсів) та для проведення сюжетно-рольових ігор з метою ознайомлення з роботою правоохоронних органів
5. Підготовка волонтерів, які можуть стати контактними особами для дітей, схильних до девіантної поведінки.
6. Проведення заходів з правової освіти фахівцями та за методикою «рівний-рівному» - самими неповнолітніми.

Немає коментарів:

Дописати коментар