3 березня 2017 р. на базі Березнівського НВК «ЗОШ - інтернат І-ІІІ
ступенів – МНВК» відбулась інструктивно-методична нарада «Діяльність практичних психологів та
соціальних педагогів в
умовах суспільно-політичних викликів», метою якої було ознайомити
практичних психологів та
соціальних педагогів про небезпеку
ігор в соцмережах та
планування просвітницької
роботи щодо профілактики
суїцидальних нахилів та правопорушень в учнів; робота з
учнями, що мають інклюзивну
форму навчання.
Під час роботи практичні психологи та соціальні педагоги мали можливість поглибити та розширити свої знання з наступних питань: "Інклюзивна освіта. Особливості роботи з дітьми з осодливими потребами та їх сім'ями" (Л.І.Котисько), "Профілактика правопорушень та робота з важковиховуваними дітьми" (С.В. Шнайдер), "Робота
практичного психолога та
соціального педагога на вимогу
часу: вберегти дитину від суїциду" (С.В. Шнайдер).
Після наради практичні психологи та соціальні педагоги отримали рекомендації в роботі з вище розглянутих питань.
Рекомендації
1. При роботі з дітьми з
особливими потребами врахувати рекомендації завідувача ПМПК.
2. Рекомендації
для психологічних служб навчальних закладів у роботі з
батьками та
важковиховуваними учнями:
Робота з батьками: вчити задовольняти
потребу дитини в увазі;
·
підтримати у наявний момент часу;
·
проявити зацікавленість особистістю та результатами
діяльності;
·
показувати свою небайдужість;
·
об'єктивно ставитися до успіхів та заслуг дитини;
·
не піддаватись на маніпуляції;
Робота з дитиною:
·
створити оптимальні умови для розвитку творчих
здібностей;
·
в окремих випадках підіграти дитині, підказуючи вихід з
даної ситуації;
·
вчити долати гнів та регулювати тембр і силу голосу;
·
направити на консультацію до спеціаліста-психолога.
·
направити на консультацію до спеціаліста-психолога.
3.
Рекомендації для психологічних
служб навчальних закладів у
роботі з батьками та дітьми «Як
вберегти дитину від
суїциду»:
–
Побудуйте дану роботу
в наступних напрямах: консультаційному,
корекційно-розвивальному та відновлювальному, просвітницькому, використовуючи різні
методи роботи.
–
Намагайтеся говорити
делікатно, обережно і
спокійно по даній темі. Будьте
толерантні!
–
Проводьте
консультації, бесіди, лекції,
«круглі столи», консиліуми з
батьками: «Які ви
батьки», «Як вберегти
дитину від суїциду?», «Вільний час
проводимо разом!» та ін.
–
Наголосіть
на тому, що
не можна сьогодні
прийти додому і
влаштовувати допит та
робити огляд тіла
та речей дитини (бо травмується
нестійка дитяча психіка до
подібних речей).
–
У школярів формуйте життєві цінності та цінність власного життя, використовуючи різні
форми, методи в
роботі (заняття, класні години,
ігри-змагання, вправи тощо) на
теми «Маніпулятори: хто
вони і як
їм протидіяти», «Умій сказати
ні!», «Життя – найдорожче, що є
в людини!»…
–
Розповідайте дитині, що безвихідних ситуацій не буває!
–
Наводьте приклади
складних життєвих ситуацій із
власного життя та шляхи виходу
із них.
4.
Методичні рекомендації для
психологічних служб навчальних
закладів у роботі щодо профілактики правопорушень серед учнівської
молоді.
Правопорушення, здійснені
неповнолітніми - це небезпечне соціальне явище, оскільки, по-перше, негативно
впливають на формування особистості; по-друге, завдають значної шкоди
суспільству через втрату трудових ресурсів (лише третина покараних повертаються
до повноцінного суспільного життя); по-третє, відіграють значну роль у
формуванні рецидивної злочинності (дві третини рецидивістів розпочинають свій
злочинний шлях ще неповнолітніми).
Одним із напрямів у
боротьбі зі злочинністю взагалі та злочинністю неповнолітніх, зокрема, є просвітницько-профілактична
діяльність.
Профілактика
правопорушень серед неповнолітніх в закладах
освіти Березнівського району проводиться зусиллями психологічних
служб, педагогів, співробітників соціальних служб, служб у справах
неповнолітніх, працівниками право охоронних органів. Проте варто звернути увагу,
що дана робота
проводиться злагоджено у тих закладах, де є психологічна
служба.
Отже, серед ключових
чинників ризику щодо можливості скоєння злочинів неповнолітніми можна назвати
такі: недостатній рівень правосвідомості та правових знань; брак організованої
системи дозвілля; вживання алкогольних та наркотичних речовин; низький рівень
правових знань батьків та недостатня увага з їхнього боку до виховання тощо.
Відповідно до чинників ризику можна визначити напрями профілактики
правопорушень.
Тому для ефективної
роботи ПС щодо профілактики правопорушень серед
учнівської молоді, практичним
психологам та соціальним
педагогам у роботі даного напряму рекомендуємо використовувати наступні
рекомендації «Напрями, форми та методи профілактики».
Рекомендації «Напрями, форми та методи профілактики»
Проблему профілактики
правопорушень серед дітей розглядають переважно як частину педагогічної
діяльності, зокрема, у межах навчальних закладів. Проте вищенаведені причини
правопорушень вказують, що для подолання злочинності серед неповнолітніх
виховної роботи лише в межах навчальних закладів недостатньо.
Заходи правового
виховання, спрямовані на профілактику правопорушень, можна розподілити на такі
напрями:
· надання правових знань
педагогами під час викладання певних предметів;
· проведення вікторин,
тематичних уроків (для молодших школярів);
· зустрічі з працівниками
правоохоронних органів, які можуть відбуватися за місцем навчання дітей або за
місцем роботи правоохоронців (екскурсії до відділів міліції, постів ДАІ,
організацій).
У науковій літературі
описано різні методи, що можуть використовуватися з метою правового виховання
неповнолітніх. Серед них: роз'яснення, розповіді, бесіди, читання творів,
лекції, дискусії, диспути з правових питань, круглі столи та інші вербальні
методи, інтерактивні методи - ігри, рольові ігри, вправи, тренінги, конкурси.
Фактором ризику щодо
можливості скоєння правопорушень неповнолітніми є не тільки брак правових
знань, а й відсутність системи дозвілля, проведення часу без певної мети та
заняття.
Відповідно, існує напрям
профілактики, спрямований на організацію дозвілля.
Однією з можливостей
організації профілактики протиправних дій неповнолітніх у вільний від навчання
час може бути робота в літніх таборах. Часто спеціальні програми відпочинку
розробляються для дітей із девіантною поведінкою.
Таборування має значні
переваги в роботі з підлітками. Це зумовлено зміною звичного соціального
середовища, вплив якого часто є негативним.
Методи, що застосовуються
для профілактики протиправних дій неповнолітніх у рамках напряму організації
дозвілля, частково збігаються з методами правового виховання в навчальних
закладах. Діти краще сприймають інформацію, коли вона надасться в активній
формі (ігри, тренінги тощо). А лекції та інші вербальні методи є традиційними
для інформування різних вікових категорій. У цьому напрямі застосовуються також
консультації, які дають змогу проводити індивідуальну роботу з дитиною,
здійснювати психологічну корекцію, надавати правову допомогу тощо.
Оскільки серед причин і
умов скоєння правопорушень підлітками є вживання наркотичних речовин (до 70 %
протиправних дій вчиняється у стані сп'яніння), то профілактика правопорушень
серед неповнолітніх не матиме бажаних наслідків, якщо комплекс профілактичних
заходів не буде включати роботи з позбавлення неповнолітніх наркогенних звичок.
Отже, ще одним напрямом
профілактики правопорушень є профілактика вживання підлітками наркотиків та
алкоголю.
У роботі використовують
такі методи, як акції, конкурси, вистави, поширення інформаційно-рекламного
матеріалу, виступи на радіо, телебаченні. Групова робота відбувається у вигляді
лекцій, дискусій, диспутів, рольових ігор, тренінгів. Індивідуальна робота
проводиться методами консультацій.
Отже, профілактична
діяльність щодо попередження правопорушень серед неповнолітніх може проводитись
як у рамках навчального процесу, так і в позашкільний час. Форми та методи
роботи мають відповідати віку дітей, викликати в них зацікавлення та спонукати
до роздумів.
Профілактика
правопорушень відбувається також за методикою «рівний-рівному», коли самі
неповнолітні отримують правову підготовку та проводять заходи для своїх
однолітків, організовують їхнє дозвілля, здійснюють консультування.
Найефективнішими методами
роботи з попередження правопорушень серед неповнолітніх вважаються тренінги та
індивідуальні методи.
Головними напрямами
профілактики правопорушень серед неповнолітніх можна вважати: правове
виховання, організація дозвілля, профілактика вживання алкоголю та наркотиків.
Для поліпшення проведення
профілактики правопорушень серед неповнолітніх в навчальних закладах,
рекомендуємо наступне:
1.Налагоджувати співпрацю
з організаціями, що працюють у сфері попередження протиправних дій
неповнолітніх, залучати до співпраці громадські організації.
2. Урізноманітнювати
форми та методи профілактики, збільшувати застосування вербальних методів:
окрім лекцій та бесід, які передбачають пасивне сприйняття інформації,
використовувати диспути, дискусії, вікторини, які активніше залучають слухачів,
а також інтерактивні методи подання інформації (тренінги, сюжетно-рольові ігри,
вправи).
3. Сприяти розробці та
впровадженню програм, які організовують дозвілля підлітків.
4. Залучення
правоохоронців до спільних заходів дозвілля дітей (спортивних змагань,
конкурсів) та для проведення сюжетно-рольових ігор з метою ознайомлення з
роботою правоохоронних органів
5. Підготовка волонтерів,
які можуть стати контактними особами для дітей, схильних до девіантної
поведінки.
6. Проведення заходів з
правової освіти фахівцями та за методикою «рівний-рівному» - самими
неповнолітніми.
Немає коментарів:
Дописати коментар